x
Rate this post

آشنایی با آداب و رسوم در کیش

 

کیش به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک، تجاری و به دلیل نزدیک بودن به آب های آزاد و جزایر و بنادر جنوب خلیج فارس تحت تاثیر فرهنگ های جهانی قرار گرفته است. جزیره کیش به دلیل داشتن مذهب، نژاد و زبان های مختلف یکی از متنوع ترین مناطق فرهنگی کشور است. لباس محلی که مردان جزیره کیش بر تن می کنند یک لباس محلی این منطقه به همراه عرق چین است. کیش دارای مراسم و آداب و رسوم جذاب و دوست داشتنی است که از مهم ترین آن ها می توان به مراسم زار، مراسم عیدین، مراسم نیمه شعبان، مراسم نیمه رمضان، مراسم اهل هوا و… اشاره کرد. در ادامه با آداب و رسوم و فرهنگ اهالی بومی کیش بیشتر اشنا می شویم. ا امید به اینکه این مقاله برای مسافران تور کیش  مفید بوده وموجب شود سفر بهتری را برنامه ریزی نمایند .

 

عید غدیر و عید قربان از مهم ترین اعیاد اهالی کیش است که در این روز های مراسم خاصی انجام می شود که ممکن است برای گردشگران جالب و متفاوت باشد. ساز محلی مردم کیش نوعی طبل است که در مراسم سوگواری و عروسی و سایر مراسم های محلی، مناسبتی و مذهبی از آن استفاده می کنند. مروارید در این شهر نماد مهمی است زیرا در قبل از ۴۰ سال پیش اکثر مردم کیش به صید و تجارت مروارید مشغول بودند و شاید مهم ترین عامل در رشد و ترقی این جزیره در سال های دور تجارت مروارید بوده است. غذاهای محلی این جزیره عمدتا با ماهی پخت می شوند و از مهم ترین آن ها می توان به قلیه ماهی، مضروبه، هریسه و مچبوس اشاره کرد.

در حال حاظر اکثر مردم شغل اصلی اهالی کیش دریانوردی، صید آبزیان، دامداری و در مقاطعی از سال به کشاورزی می پردازند. مردم کیش عمدتا به زبان فارسی و عربی صحبت می کنند. این جزیره دارای نژاد های مختلفی از جمله سیاه پوست، سامی، نوردیک و دراویدی است که فرهنگ هر کدام ار این نژاد ها به نوعی فرهنگ و آداب و رسوم جزیره کیش را تحت تاثیر قرار داده است. فرهنگ این جزیره دربردارنده ضرب المثل های معروفی است که دو نمونه از آن ها “پخت نان را به نانوا بسپار حتی اگر مزد او قیمت نیمی از نان باشد” و یا “اسراف نکن حتی اگر از آب دریا برمی داری” هستند. از مراسم های متفاوت و منحصر بفرد این جزیره مراسم رقصی است که به اعتقاد اهالی جزیره برای درمان بادها و بیماری ها مفید است. مراسم مخصوصی به نام مراسم اهالی باد نیز مرتبط با همین اعتقاد است.

از مراسم مذهبی که هر ساله در این جزیره برپا می شود می توان به مراسم عید قربان، مراسم عید غدیر، مراسم سوگواری محرم، مراسم نیمه شعبان، مراسم نیمه رمضان، مراسم آخر صفر، مراسم اعیاد میلاد امامان معصوم، مراسم روز عاشورا و مراسم مبعث حضرت رسول اشاره کرد. مراسم و آیین هایی که در این جزیره انجام می شود متئاثر از آیین و آداب و رسوم کشور های آفریقایی از جمله سومالی و اتیوپی است. به عنوان مثال مراسم سنتی به نام مراسم زار که آیین های سنتی جزیره کیش است برگرفته از اعتقادات مردم سومالی و اتیوپی است که آداب و رسوم مناطق دیگر از جمله عربستان و مصر را یز تحت تاثیر قرار داده است.البته معمولا عیدها و روزهای تعطیل روزهای شلوغی برای کیش به حساب میایند . پیشنهاد ما این است که در روزهای خلوت تر به کیش سفر کنید چرا که اگر مثلا مسافر تور کیش نوروز باشید ممکن است به علت شلوغی جزیره نتوانید از قیمت ها و حراج های سایر روزهای سال بهره مند شوید.

مراسم زار

یکی از قدیمی ترین و متفاوت ترین مراسمات آیینی در جزیره کیش است و همان طور که گفته شد این مراسم برگرفته از آداب و رسوم اهالی شمال شرقی آفریقا است. طبق اعتقاد مسیحیان و مسلمانان اتیوپی “زار” مجموعه ارواح خبیث هستند که در رودخانه ها و دریاها زندگی می کنند و گاهی ممکن است به کالبد انسان نفوذ کنند. طبق این اعتقاد هر زار با خون انسان سیر می شود. اکثر مبتلایان اهل هوا به این بیماری مبتلا می شوند و زار که یک روح خبیث سرگردان است به کالبد آنان هلول می کند. طبق اعتقاد اهالی، این بیماران اگر زن باشند نباید هیچ مردی (چه محرم چه نا محرم) را ببیننند و اگر مرد باشند نباید هیچ زنی (چه محرم چه نا محرم) را ببینند. این افراد باید تا فهت روز در حجاب و دور از چشم دیگران نگهداری شوند. برای درمان این بیماری یک دارو به نام “گری کو” وجود دارد که از ۲۱ ماده بدست می آید. این دارو هم باید به بدن بیمار کشیده شود و مقداری از آن باید به بیمار خورانده شود.

مراسم اهل هوا

اهل هوا به افرادی گفته می شود که دچار بادهای مرموز، اثیری و جادویی شده اند. این باد ها بر همه انسان ها تسلط دارند و هیچ انسانی قادر به مقابله با آنان نیست. طبق اعتقاد اهالی، هر بادی یک “بابا” و “ماما” دارد و افرادی که به باد ها مبتلا شده اند باید نزد آن ها برده شوند تا آن ها طی مراسم مخصوصی باد را از بدن بیمار خارج می کنند. این اعتقاد بعد ها در فرهنگ و زبان سایر نقاط ایران نیز تاثیر گذار بود. مثلا وقتی گفته می شود فلانی مریض و هوایی چیزی یا کسی شده است، در واقع به نوعی به این اعتقاد و مراسم قدیمی اشاره دارد.

مراسم عیدین

اعیاد قربان و غدیر در جزیره کیش، عیدین نامیده می شود و مراسم مخصوصی برای آن ها برگزار می شوند. صبح روز عید مردها برای اقامه نماز جماعت به مسجد می روند و زن ها در خانه هایشان نماز می خوانند. بعد از اتمام نماز مقدمات پذیرایی از مهمانان فراهم می گردد. مراسم عیدین در جزیره کیش ۳ تا ۵ روز است. زیارت اهل قبور و خواندن فاتحه برای آنان، پوشیدن لباس نو و آشتی های عمومی و دعوت دیگران خود برای صرف صبحانه از بخش های این مراسم سنتی بوده است. مردم جزیره در خلال این مراسم نزد خانواده هایی که به تازگی عزیزان خود را از دست داده اند می روند و از آنان دلجویی می کنند. یک بخش مهم در این مراسم عیدین “فرصت العین” است که در این مراسم توسط طبق و نی موسیقی های نواخته می شود و مردم به شادی و پایکوبی دعوت می شوند. شخصی نیز با سینی که در دست دارد در میانه مراسم قرار می گیرد و هر کس به اندازه وسع خود سکه یا اسکناس داخل آن سینی می گذارد.

و اما مختصری هم در مورد هتل های کیش:

برای سفرهای داخلی مسافران تور کیش هم مانند مسافران تور مشهد میتوانند هتلهای ۵ ستاره با کیفیت را برای اقامت خود انتخاب نمایند . یکی از دلایلی که سالانه تور کیش مورد استقبال قرار گرفته، هتل های بسیار جذاب برای اقامت و استراحت است. هتل های این جزیره یکی از جذابیت تورهای کیش هستند. می توانید یکی از ویلاهای ساحلی را برای استراحتگاه انتخاب کنید و کنار ساحل اوقات خوبی را سپری کنید. وی یکی از مجلل ترین این هتل های هتل ترنج کیش  است که روی آب ساخته شده و طرفداران بسیاری در بین مسافران کیش دارد .

 

 

با آداب و رسوم در کیش اشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code