x
Rate this post

آیا نمی دانید به چه نوع قهوه ای نیاز دارید
آیا نمی دانید چه نوع قهوه ای نیاز دارید؟ در این متن سعی براین داشته ایم تا اصطلاحات مورد نیاز در زمینه قهوه را برای شما فراهم آوریم.
میوه قهوه:
درخت قهوه

میوه ای که در تصویر بالا مشاهده می کنید میوه قهوه است و دانه ای که در تصویر زیر مشاهده می کنید هسته ی این میوه است که قهوه نامیده می شود. دانه قهوه را طی فرایندی از میوه جدا و خشک می کنند تا به شکل زیر تبدیل می شود.
دانه قهوه سبز دانه قهوه سبز

قهوه نیز مانند چای و نوشیدنی های دیگر باید مراحل مختلفی را برای قابل خوردن شدن طی کند تا در نهایت به فنجان برسد. یکی از مراحلی که دانه قهوه بعد از خشک شدن می گذراند رست کردن است.
رست(Roast) چیست؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید دانه قهوه سبز بعد از خشک شدن در دستگاهای مخصوصی تفت یا بو داده می شود. که این عمل، رست کردن خوانده می شود. رست کردن درجات مختلفی دارد، دانه قهوه هرچه بیشتر تفت داده شود یا به اصطلاح بیشتر رست داده شود منجر به کاهش کافئین قهوه و تیره ترشدن قهوه و تلخ ترشدن آن می شود.
دستگاه رست دادن قهوه
انواع محتلف رست قهوه انواع محتلف رست قهوه
آسیاب کردن قهوه چیست؟

قهوه بعد از گذراندن مرحله رست، باید آسیاب شود تا برای دم کردن آماده شود. آسیاب کردن نیز دارای درجات مختلفی است که میزان آسیاب شدن، بستگی به دستگاهی دارد که بعد از آسیاب، شما با آن قهوه خود را تهیه و دم می کنید.

همچنین درجه رست کردن نیز به دستگاه مورد استفاده شما برای دم کردن وابسته است. در تصویر زیر میزان آسیاب شدن دانه های قهوه را نیز مشاهده می کنید.
انواع مختلف قهوه آسیاب شده

قهوه ترک:
قهوه ترک قهوه خرد شده مناسب قهوه ترک

میزان خرد شدن در ریزترین حالت (کاملا پودری) مناسب دم کردن قهوه ترک است. قهوه ترک را با قوری قهوه جوش یا ایبریک و دستگاهای قهوه جوش دم می کنند.

قوری قهوه ترک، ایبریک یا جذوه ابزاری برای تهیه قهوه ترک است و محصول نهایی این قوری قهوه ای غلیط به همراه مقدار زیادی لرد قهوه و رنگی روشن تر از اسپرسو و کمی کف روی آن است که این روش از مرسوم ترین و ساده ترین روشهای تهیه قهوه است.

برای تهیه قهوه ترک می توانید از دستگاههای دم کردن قهوه نیز استفاده کنید.
قهوه با قوری قهوه جوش قهوه با قوری قهوه جوش

قهوه تازه ترک – ۲۵۰ گرم

قهوه تازه ترک – ۲۵۰ گرم
‎۱۵۰٬۰۰۰ریال

قهوه تازه آسیاب شده اندونزی – برای تهیه قهوه ترک

اسپرسو:
قهوه آسیاب شده اسپرسو

اسپرسو در واقع به نوعی دیگر از دم کردن قهوه می گویند که در آن قهوه تحت فشار بخار آب تهیه می شود. قوری که در تصویر می بینید مخصوص تهیه اسپرسو است که موکاپات نامیده می شود. همچنین برای تهیه این نوشیدنی می توانید از دستگاه اسپرسوساز نیز استفاده کنید.

اسپرسوی تهیه شده توسط این قوری غلیظ است و کمی کف روی آن دارد البته نه به اندازه دستگاه اسپرسوساز، موکاپات از سه بخش تشکیل شده است که بخش زیرین، مخزن آب می باشد و بخش میانی مخزن اسپرسو و مخزن بالایی که در آن اسپرسو تهیه شده قرار می گیرد.
یک شات اسپرسو با موکاپات یک شات اسپرسو با موکاپات
موکاپات اجزای مختلف موکاپات

قهوه تازه کنیا – ۲۰۰ گرم

قهوه تازه کنیا – ۲۰۰ گرم
‎۲۲۵٬۰۰۰ریال

قهوه تازه عربیکا کنیا رست تیره، مناسب برای تهیه اسپرسو

قهوه فرانسه:
قهوه فرانسه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه نیز همانند دیگر نوشیدنی های پایه ی قهوه ،به نوعی از دم کردن قهوه می گویند که توسط قوری فرنچ پرس(کافی تییر- پلانچر) صورت می گیرد.

این قوری مخصوص دم کردن قهوه فرانسه می باشد. میزان خرد شدن دانه قهوه برای این قوری درشت تر از اسپرسو است. طعم نهایی قهوه با این قوری به دلیل نداشتن فیلتر کاغذی، قهوه ای غلیظ و به همراه کمی روغن قهوه می باشد.
قهوه فرانسه قهوه تازه دم فرانسه
منبع:کافی استور

آیا نمی دانید به چه نوع قهوه ای نیاز دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code