x
Rate this post

طرز تهیه چای گیلاس قهوه، کاسکارا

امروزه مصرف قهوه در جهان بسیار شدت گرفته است و همه به ین نوشیدنی شگفت انگیز علاقه نشان می دهند. اما در این میان هستند افرادی که هنوز طرفدار چای هستند و قهوه را علارغم میل باطنی شان نمی نوشند. مطمعنا هرکسی دوست دارد قهوه را حداقل برای یک بار هم که شده مزه کند ولی بعد از چشیدن آن ممکن است به دلیل تلخی قهوه از آن روی برگرداند. اما نوشینی دیگری وجود دارد که از قهوه گرفته می شود ولی مانند چای است. کاسکارا ، از پوسته ی خشک شده گیلاس قهوه که برای به دست آوردن دانه ی قهوه از آن جدا می شود تهیه می شود .

این چای طعمی متفاوت با قهوه دارد و اصلت شبیه به قهوه نیست. رایحه ای متعادل میوه ای دارد و طعمی شبیه به هندوانه. هرچه مدت بیشتری از خشک شدن این پوسته ها بگذرد طعمی شکلاتی به خود می گیرند و زمانی که به عنوان چای دم شود نتیجه ای شیرین مانند عسل خواهد داشت.

تاریخچه کاسکارا

طرز تهیه چای گیلاس قهوه، کاسکارا
اگر اخیرا به اخبار در مورد نوشیدنی ها و قهوه توجه کرده باشید، دیده اید که مصرف کساکارا مخصوصا در کشورهای غربی و کافی شاپ های آنها شدت گرفته است و برخلاف بیشتر این رسانه ها که کاسکارا را یک نوشیدنی جدید معرفی می کنند ، قدمتی دیرینه دارد و در حقیقت نسل هاست که کشاوران قهوه در اطراف جهان از این نوشیدنی لذت می برند.

اساسا شما مصرف این نوشیدنی را در میان کشاورزان قهوه خواهید دید. آنها معمولا از پوسته های گیلاس قهوه به عنوان خوراک احشام یا کود برای مقوی کردن خاک استفاده می کردند. چرا که آن ارزشی کمتر از خود قهوه دارد اما خواص کافئین آن با قهوه برابر است.

طرز تهیه چای گیلاس قهوه، کاسکارا ( Cascara )
در یمن، کاسکارا را با نام کیشر (Qishr) یاد می کنند. چایی که از ترکیب کاسکارا، دارچین، زنجبیلیا زیره سیاه تهیه می شود. در اتیوپی نامی دیگر بر آن نهاده اند و به نام گشار (Geshar) یا هاشارا (Hashara) معروف است. تا دمای زیادی رست می شود و به مدت زیادی دم می گردد تا طعمی میوه ای غلیظ به خود بگیرد. در بولیوی با نام سولتانا معروف است و معمولا همراه با دارچین، میخک و شکر تهیه می شود.

زمان دم کردن کاسکارا

زمان دم کردن کاسکارا بسته به ذائقه ی افراد متفاوت است . معمولا برای به دست آوردن چایی رقیق حدود ۴ دقیقه آن را دم می کنند اما در برخی از دستورالمعل ها مانند دستورالعمل یمنی ، حدود ۸ دقیقه دم آن را طول می دهند تا چایی نسبتا غلیظ تر به دست آید. زمان بیشتر باعث تغییرات زیادی در عطر و طعم و رنگ نوشیدنی دارد.

دم ۴ دقیقه ای : دارای رنگی روشن ، ملایم و لطیف به همراه طعمی شیرین است.

دم ۸ دقیقه ای : رایحه ای میوه ای تر، شیرینی قابل تشخیص به همراه کمی تند و تیزی در طعم است.

البته باید به یاد داشته باشیم که خاتگاه قهوه نیز در نتیجه ی این چایی تاثیر گذار است و در تصویر زیر برگ کاسکارا اهل بولیوی است.

فواید کاسکارا
طرز تهیه چای گیلاس قهوه، کاسکارا
با اعمال روش هایی برای جلوگیری از هدر رفتن محصولات کشاورزان، آنها روشهایی برای استفاده ی کامل از کل برداشت خود به کار گرفته‌اند . در این راستا برای خانواده ی قهوه ، کاسکارا نقشی کوچک ولی در عین حال مهم برای کشاورزان در عرصه ی اقتصادی ایفا می کند. میزان کافئین کاسکارا حدود ۲۵ درصد دانه‌ی قهوه و بیش از دوبرابر چای معمولی است.

طرز تهیه کاسکارا

طرز تهیه چای گیلاس قهوه، کاسکارا
نکته ی مهمی که در مورد این نوشیدنی وجود دارد طعم میوه‌ای آن است که به ما قدرت بیشتری برای تغییر طرز تهیه‌ می دهد. مطمعنا با اضافه کردن مقداری دارچین، زنجبیل یا جوز هندی چایی فوق العاده به دست خواهد آمد. همچنین می توان از آن به عنوان سیروپ، سودا و کوکتل استفاده کرد.

طرز تهیه اصلی و اولیه

برای سرو یک نفر :

۱۸ گرم یا ۱٫۲ فنجان کاسکارا را با ۳۰۰ گرم آب داغ در دمای ۹۳ درجه ی سانتی گراد مخلوط کنید. آن را به مدت ۴ دقیقه خوب هم زنید. به مدت ۴ دقیقه ی دیگر نیز آن را هم بزنید تا خوب در آب غوطه ور شود. سپس آن را داغ یا با یخ سرو نمایید.
طرز تهیه چای گیلاس قهوه، کاسکارا

چایی شیرین و با طعمی میوه ای به همراه دارچین یا زنجبیل زیاد .

مواد لازم برای یک نفر

۳۰۰ گرم آب در دمای ۹۳ درجه سانتی گراد.

۱۸ گرم کاسکارا .

۱ قاشق مرباخوری شکر.

۱ قاشق مرباخوری زنجبیل تازه رنده شده.

یک چهارم قاشق مرباخوری پودر دارچین.

مواد بالا را درون قوری، کتری یا فرنچ پرس با یکدیگر مخلوط نمایید. به مدت ۴ دقیقه آنها را هم بزنید. سپس ۴ دقیقه ی دیگر صبر نمایید و آن را سرو کنید.
طرز تهیه چای گیلاس قهوه، کاسکارا

منبع:قهوه ایلیا

طرز تهیه چای گیلاس قهوه، کاسکارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code