x
Rate this post

فرق کافه و کافی‌شاپ را بدانید
کافه و کافی شاپ هر دو هویت خود را از دورهم جمع شدن دو یا چند نفره و لذت بردن از مزه‌های مختلف و موسیقی به دست آورده‌اند. روز به روز کافه و کافی‌شاپ‌ها در تلاشند تا با آفرینش فضایی مناسب‌تر بیشتر و بیشتر به هویت آرمانی کافه وکافی شاپ نزدیک شوند. اما سوال اینجاست: تفاوت اساسی کافه و کافی شاپ چیست؟
تفاوت کافه و کافی‌شاپ: همه‌ی آن‌چه که باید در این مورد بدانید
تفاوت کافه و کافی‌شاپ: همه‌ی آن‌چه که باید در این مورد بدانید

به گزارش بامارو (اپلیکیشن سفارش از نزدیک‌ترین کافی‌شاپ‌های شهر)، فرهنگ کافه و کافه نشنی و کافی ­شاپ در ایران هر روز بیشتر از دیروز در حال جا افتادن است و افراد بالاخص جوانانی که هر روز بیشتر با آداب و رسوم این فرهنگ اخت می‌­شوند، در حال افزایش است. اگر هنگام پیاده­ روی در خیابان­‌های اطرافتان توجه کرده باشید، در مکان­‌های به ظاهر مشابه از نظر کارایی، در سردر و یا شیشه مغازه آنها، نام و عبارت­‌های متفاوتی را می­‌بینید: مانند کافه، کافی­ شاپ، قهوه­ خانه و… و حتما کنجکاو شده‌­اید تا تفاوت آنها را بدانید و یا شاید فکر می‌­کنید خلاقیت در واژه­ پردازی بوده است که این واژگان متفاوت اما نزدیک به هم خلق شده‌­اند، اما نه! این مکان‌­ها از لحاظ مواد غذایی سرو شده و منو، دکور و غیره باهم تفاوت دارند که در این مطلب ما می­‌خواهیم به این تفاوت‌­ها بپردازیم.

کافه و کافی شاپ هر دو هویت خود را از دور هم جمع شدن دو یا چند نفره و لذت بردن از مزه‌­های مختلف و موسیقی ملایم به دست آورده‌اند. روز به روز صاحبان کافه و کافی شاپ در تلاش­ند تا با آفرینش فضایی مناسب‌تر، بیشتر و بیشتر به هویت آرمانی کافه و کافی شاپ نزدیک شوند. اما سوال اینجاست، تفاوت اساسی کافه و کافی شاپ چیست؟

کافی­‌شاپ

بیشتر به محلی مانند یک رستوران کوچک اتلاق می‌شود.

در مورد تفاوت کافه و کافی شاپ باید بگوییم که کافی شاپ چیزی بین کافه و رستوران است که هم قهوه و انواع نوشیدنی‌­ها در آن سرو می‌شود و هم غذای گرم و سرد. از زمان فراگیر شدن قهوه، کافی شاپ در ایران، محلی برای سرو قهوه و دورهمی مشتریان و افراد و محلی برای شعرخوانی و کتاب‌­خوانی بوده است. به همین دلیل از همان ابتدا چیدمان و دکوراسیون کافی ­شاپ‌ها به صورت گفتگو محور و دور همی چیده می‌شود. در نوع چیدمان کافی ­شاپ، می­‌توان میز و صندلی‌ها را جلوی کافی­ شاپ و در محیط باز و تراس طراحی کرد تا مشتریان با حال و هوای بهتر و استمشام هوای تازه، از غذایی که سفارش داده‌­اند بیشتر لذت ببرند.

در کافی­ شاپ­‌ها منو را روی میز قرار می­‌دهند و گارسون برای گرفتن سفارش به همراه یک دفترچه یادداشت، سر میز حاضر می‌­شود و سفارش را می‌­گیرد و در این حال غالبا هزینه بعد از صرف سفارش پرداخت می­‌شود.

در کافی شاپ، تعداد پرسنل با توجه به حجم آن بیشتر از کافه است. و هزینه آن نسبت به کافه با توجه به هزینه پرسنل و مکان و راه­ اندازی آن گران­تر است و البته هزینه آن از رستوران کمتر است. از دیگر تفاوت­‌های کافه و کافی شاپ می‌­توان به فروش لوازم مربوط به قهوه مانند پودر قهوه، و لوارم جانبی قهوه اشاره کرد در حالی که در کافه صرفا قهوه سرو می‌­شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حرفه ­ای‌ها برای تشخیص یک کافی شاپ حرفه­ ای و خوب به این نکات اهمیت می‌­دهند:

استشمام بوی و عطر قهوه مرغوبِ درست رُست شده، در بدو ورود به کافی ­شاپ به جای هر بوی دیگری
یک اسپرسوی حرفه­ ای سرو کند.
کف کاپوچینو را درست و حرفه ­ای و راحت برای جدا خوردن از قهوه، درست کنند.
قبل تحویل سفارش گوشتان را تیز کنید تا صدای دستگاه آسیاب قهوه را بشنوید که نشان از حرفه ای بودن کافی شاپ است زیرا اگر بلافاصله قبل دم کردن قهوه را آسیاب شود، قهوه لذیذتر خواهدشد.
همان مثل معروف” تناسب ظرف و مظروف” هر نوع از قهوه باید در فنجان و یا ماگ مناسب و غذاها در ظرف متناسب با نوع غذا سرو شود.
منو و ذکر قیمت

کافه

کافه در فرهنگ لغت معین به معنی همه­ ی مردم و در فرهنگ لغت دهخدا به معنی، جای عمومی برای نشستن و صرف قهوه و چای و غیره است. اما کافه به معنای عمومی مکان آن به محلی گفته می­‌شود که افراد به دلخواه خود تنها یا با دوستان و هم­قطارانشان برای صرف چای یا قهوه به همراه کیک و شیرینی در آن حضور پیدا می­‌کنند. کافه‌­ها قرار نیست خلوت باشند و اما می­توانند محیطی دنج باشند برای خلوت کردن روحی و ذهنی. از دیگر تفاوت کافه و کافی شاپ این است که، کافه­‌ها بیشتر از کافی ­شاپ­‌ها تبدیل به پاتوق می­شوند ­و این امر به سبب فضا و اتمسفر حاکم بر کافه­‌هاست.

بعضی اوقات که مشتری تنهاست، بعضی از کافه‌­ها بر ای آنها صندلی تکی روبروی کانتر تعبیه کرده‌­اند که مشتری آنجا می‌نشیند و چیزی می‌خورد و اگر تمایل داشته باشد با کافه ­دار هم صحبت ­می‌شود. خب این هم یک روش برای جذب و نگه­داشتن مشتری است.

در کافه‌­ها بر خلاف کافی شاپ‌ها فقط غذای سرد و گرم سرو نمی­‌شود و منوی آن شامل انواع قهوه و نوشیدنی سرد و گرم و اسموتی و کیک و شیرینی و حتی کیک خانگی. در کافه‌­های مختلف معمولا، منوی غذا و محیط و دکور و فضای حاکم مشابه­ اند اما چیزی که یک کافه را حرفه­ای می­کند و از بقیه متمایز می­کند خلاقیت در ارائه خدمات بطور متفاوت است. یکی از خلاقانه‌ترین فکرها در شی راه­ اندازی نکنند؟ البته با اینکه یک اقدام نو و جدیدی است اما به دلیل جذابیت آن به خوبی در دل مشتریان­شان جا خوش کرده ­اند و درآمد خوبی دارند.

اگر روزگاری در شهری ۳ یا ۴ کافی شاپ یا کافه بود امروزه در هر خیابان شهر ۳ یا ۴ کافه و کافی شاپ وجود دارد و این نشان از استقبال بالای مردم دارد. حال با توجه به تفاوت آنها و سلیقه­ فردی افراد می‌­توانند در هر کدام که بخواهند لحظات خود را سپری کنند.

منبع:اخبار رسمی

فرق کافه و کافی‌شاپ را بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code