x
Rate this post

تاریخچه قهوه ترک | قهوه ترک چیست

آموزش کافهکافی نید – قهوه ترک چیست > برخلاف افسانه‌های قدیمی دربارهٔ خاستگاه آفریقایی قهوه که به‌کرات هم تکرار می‌شوند، قدیمی‌ترین مدارک مستدل موجود که به طرز غیر قابل انکاری بر نوشیدن قهوه دلالت دارند، تنها به اواسط قرن پانزدهم میلادی در خانقاههای یمن باز می‌گردند.[۱] تا سال ۱۵۱۰ میلادی، قهوه در مراکز بزرگ اسلامی همچون قاهره و مکه در میان تمامی اقشار جامعه به یک نوشیدنی رایج تبدیل شده بود.[۲] در دههٔ ۱۶۴۰ ابراهیم چپوی، تاریخ‌نگار عهد عثمانی از بازشدن اولین قهوه‌خانه در استانبول حکایت کرده‌است.

تا سال ۹۶۲ (۵۵–۱۵۵۴) در شهر قسطنطنیه و همچنین در سرتاسر قلمرو عثمانی، نشانی از قهوه و قهوه‌خانه نبود. در همان سال‌ها بود که مردی از حلب به نام حاکم و مردی از دمشق به نام شمس به شهر آمدند: هر کدام از آن‌ها مغازه‌ای بزرگ در منطقهٔ تحت‌قلعه باز کردند و قهوه تهیه و تدارک دیدند.

در این اواخر، نوشیدن سنتی قهوهٔ ترک به دلیل رشد فزایندهٔ دیگر نوشیدنی‌های داغ نظیر چای، قهوهٔ سریع، و دیگر شیوه‌های نوین نوشیدن قهوه کاهش یافته‌است.
رسوم و سنن
علاوه بر آنکه قهوهٔ ترک یک نوشیدنی روزمره در ترکیه به حساب می‌آید، جزئی از سنت ازدواج در این کشور نیز محسوب می‌شود. به عنوان پیش‌درآمدی بر ازدواج، خانوادهٔ داماد می‌بایست از خانوادهٔ عروس دیدار کنند و اجازهٔ ازدواج را از آن‌ها بگیرند. در حین مراسم خواستگاری، عروس می‌بایست برای مهمانان قهوهٔ ترک آماده و سرو کند. عروس در قهوهٔ داماد به جای شکر، نمک می‌ریزد تا شخصیت داماد را بسنجد. اگر داماد قهوهٔ نمکین را بدون بروز هیچ نشانه‌ای مبنی بر رنجش یا نارضایتی بنوشد، عروس فرض را بر این می‌گذارد که داماد خوش‌خلق و صبور است.

قهوه ترک | قهوه ترک چیست

.

.

مواد لازم برای تهیه یک فنجان قهوه ترک:
آبِ سرد و تازه: یک فنجان.
پودر قهوه ترک: ۱ قاشق مرباخوري پر.
شکر: ۱ قاشق چایخوری: بسته به ذائقه می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.
قهوه حوش یا شیر جوش کوچک از جنس روی يا مس +

.

قهوه ترک چیست | طرز تهیه قهوه ترک:
آب سرد و قهوه را در داخل قهوه‌جوش بریزید و روی حرارت کمِ اجاقِ گاز قرار دهید، صبر کنید تا بعد از چند دقيقه فوم قهوه ايجاد شود.
اگر قهوه‌جوش را به موقع از روي شعله گاز برداريد روی قهوه‌ی آماده شده با فومی غلیظ پوشانیده شده که به اصطلاح به آن «خامه‌ی قهوه» می‌گویند. خامه‌ی قهوه را با یک قاشق برداشته و داخل فنجانی که می‌خواهید قهوه را در آن سرو کنید بریزید بعد از این کار باقی قهوه را داخل فنجان کوچکی بریزید و آنرا سرو کنید.

.

قهوه ترک چیست | نحوه دم کردن قهوه ترک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code